Nedobrovoľná návšteva u VyVolených (made by Prima)

Autor: Lucia Kajankova | 4.11.2005 o 17:50 | Karma článku: 8,00 | Prečítané:  1393x

Asi som príkladom neobvyklej mediálnej nevinnosti (či nevzdelanosti), ale nikdy som nevidela ani 5 minút akejkoľvek reality show. V rámci predmetu Základy filmové praxe sme však šli na exkurziu do vily VyVolených, ktorí v ČR štatisticky valcujú svojou sledovanosťou nielen konkurenčný projekt, ale vlastne všetko zjavujúce sa na obrazovke. Nehľadiac na konkrétne dojmy, rozhodne to bol zaujímavý zážitok - pozrieť sa na tú mašinériu z druhej strany.

Fatálna neinformovanosť o systéme súťaže, charakteroch vo vile, či závažných faktografických údajoch (teda kto s kým, ako, ako často, či sa im to spolu páčilo, koľko diváci zahliadli a podobne) ma trochu hendikepovala. Maximálne som sem-tam zaregistrovala ukážky v reklamných blokoch pomedzi filmy a akési neznáme tváre agresívne útočiace na pozornosť v časopisoch a na webe. Príčinou mojho v súčasnej spoločnosti diskvalifikujúceho postoja k reality show neleží ani tak v proklamovanej stupidite tohto typu projektu, ale hlavne v nezáujme. Túto osobnostnú úchylku však rozoberať nechcem, len upozorňujem na neznalosť prostredia, v ktorom som sa ocitla. Vysielacie štúdio, celé technické zázemie aj priestor pre súťažiacich sa nachádzajú v bývalom kompexe poloschátralého pivovaru. Pre lepšiu predstavu o okolí si vybavte ľubovolný opustený kompex malej továrne na periférii veľkomesta, len pri plote strážia securities, aby sa snáď nejaký fanúšik nepokúsil oslobodiť svoj trpiaci idol a vziať si ho domov. Veselými farbami v štýle loga sú pomaľované len časti budov, ktoré zachytávajú kamery - z toho vyplýva ostrý kontrast medzi prefabrikovanou dokonalosťou "záberovaných" častí a ošumelosťou zbytku. Od pohľadu (ale len od prvého, respektíve než otvoril ústa a začal z nich vypúšťať zvuky) relatívne sympatický pán, výkonný producent Zbyněk ..., s mnohými skúsenosťami z projektov robených v zahraničí na kľúč, nám vcelku triezvo popísal technické zázemie tvorby show, takže ak o niečom takom pre budúcnosř uvažujute, sprostredkovávam pár tipov: samozrejme začína sa s výberom programu, ktorý by sa dal za slušný peniaz "obšlehnout" a modifikovať pre domáce prostredie. Celý špás stojí cca 150 miliónov českých korún, cena zahŕňa licenciu, poradcov, technologické aj priestorové vybavenie, pracovné sily... Potom si nájdete vhodné odľahlé miesto, za šesť týždňov postavíte vilku, zriadite štúdio a miestnosti na spracovávanie. Dianie vo vile sledujú jednak kamery vo vnútri, a potom v špeciálnom zatemnenom koridore cez okná, priehľadné len z jednej strany. Obyvatelia ich vraj (podobne ako vo vyšetrovacích celách) vnímajú ako zrkadlové plochy. Vzhľadom na technické parametre kamier sú v celom dome špeciálne svetlá s intenzitou žiarenia blížiacou sa reflektorom na pľaci pri filmovaní. Preto vraj niektorí nosia slnečné okuliare. Do koridoru sme mali superexkluzívny prístup a mne ten pohľad najviac pripomínal akvárium s morskými rybičkami. Zazrela som, ako som bola upozornená, jedného z favoritov - v žltých gumených rukaviciach upratoval a potom bohužiaľ zašiel za roh, zrejme umývať záchod. Toto asi má byť variácia našej doby na "dotýkanie sa hviezd", ale mne bolo skor nevoľno. Ale nazad k praktickým záležitostiam: v pracovnom štúdiu sa premieta dej z každej kamery na jeden televízor - tento záznam potom denný režisér spracováva do rekapitulácie. K všetkým dňom diania existujú podrobné skripty čo sa kedy zaujímavé stalo, s timecodeom k páske, aby sa situácia dala prípadne spatne vyhľadať. 90% diania je vačšinou čistá, koncentrovaná nuda a zostrihať materiál do dramatickej hodinky vraj občas býva náročné. Čím sa dostávam k ďalšej stránke, s ktorou nás tam pán producent oboznamoval - k dramaturgii. Základom je podľa neho dobrý výber zaujímavých typov (na tom pohorela konkurencia na Nove s projektom BigBrother). Doležitým je už predvýber (konečný robili diváci) - jednak dostatočne exhibicionistické a ku všetkému odhodlané osoby, na druhej strane snaha vytvoriť zástupcov určitých archetypov. Aby tam bola manipulátorská kurva, citlivý chlapec, niekto cholerický, zakríknutá dievčina, manipulátorka a podobne. Už v procese výberu do vily sa zúčastňovali aj diváci - vyberali si svojich favoritov a tým zostávajú verní (a následne pribití pri obrazovkách). Keď už sa rozvinuli určité vzťahy a situácie, robí sa aj rekapitulácia sposobom, ktorý udržuje určitú kontinuitu, zdanie príbehu, logiky vývoja. Keď už má divák niektorú osobu zafixovanú ako určitý typ, predkladajú sa mu samozrejme situácie, ktoré túto jeho základnú predstavu ďalej utvrdzujú. Inak je vyvoleným daná voľnosť pohybu aj konania na vymedzenom podoryse, len s obmedzeniami, že sa nesmú cielene vyskytovať mimo dosahu kamier, odopínať si mikrofóny, šepkať a neplniť zadané úlohy. Ak to porušujú, sú im udeľované tresty (musia variť, nedostanú alkohol atď.), čo producent s láskavým úsmevom prirovnal k systému pionierskeho tábora. Na záver ešte osobná poznámka: chápem, že ľudia, čo robia reality show asi nemožu mať umelecké ideály, s akými prišli na nejakú filmovú školu, ale veselé výroky typu "pro ty prachy cokoliv", "vždyť jsou to magoři" (súťažiaci), "nad tím VUBEC nepřemýšlím" (150 miliónov pre nich a umelecký film na pokraji existenčného minima, potupne žobrajúci o granty), "ta masa to tak chce, tak jí to dáváme" (diváci), "to je pro ně vobrovská šance, když sem přišli, neuměli rozlišit celek vod detailu" (mladí absolventi filmových škol) sa pre mňa, ako človeka, čo chce robiť v budúcnosti filmy, dosť ťažko vydýchávajú.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.


Už ste čítali?